lauantai 19. tammikuuta 2013

Ystävänpäivälahja pikkusiskolle ja pistelykuvia

Heipsis kaikille:)

Huh, olen todella surkea yllätysten kanssa! Meillä oli pikkusiskoni kanssa siskosten ilta ja juttelimme niitä näitä, kunnes keskustelu kääntyi blogini arvontaan ja ystävänpäivään ja jatkui kutakuinkin näin:

Minä: Mulla on muuten sulle jo ystävänpäivälahja:)
Venla: Okei?
Minä: En mä vielä voi kertoa, ei ole ystävänpäivä!
Venla: No okei, mä odotan sinne.
Minä: No en mä voi pitää sitä salaisuutena, saat sen nyt!

Eli Venla sai jo oman lahjansa hieman etukäteen, joten nyt se on luvallista esitellä myös täälläkin!


Kuva oli todella hankala kirjoa, koska en löytänyt siihen ilmaista mallia, vaan jouduin tekemään sen valmiiksi kirjotun työn kuvasta, jonka löysin googlesta. Onkohan se edes täysin luvallista...? No, joka tapauksessa, siipien ja vartaloiden värit ovat vaihtaneet päikseen paikkojaan ja koska kangas loppui sivusuunnassa kesken, myös mittasuhteita olen joutunut muokkaamaan. Myös teksti on omani, joten kuva oli vain inspiraation lähde;)

Venla-siskon huone on vaaleanpunainen prinsessahuone, joten ajattelin kuvan sopivan sinne täydellisesti:) Vaikka teksti tekstinä liittyy vain yhteen päivään vuodessa, käy työ kokonaisuutena mielestäni läpi vuoden, jonka takia tein siitä kortin sijaan taulun. Toivottavasti se siis löytyy heti huomenna huoneesi seinältä, sisko;)

En tajunnut ottaa kuvia lainkaan kesken pistelyn, mutta Kisu-lukijan toiveesta olen luvannut laittaa esille kuvan, millaista pistoa käytän tehdessäni näitä töitä, ja erityisesti nalletyynyä, jonka esittelin aiemmin.

Nalletyynyn olen tehnyt siis ristipistoin kanavakankaalle, ja sen olen aloittanut näin:


Ensin teen yhdestä väristä piston ensimmäisen osan, tämä helpottaa siinä, ettei ohjetta tarvitse lukea koko ajan ja kokonaisuuden hahmottaa nopeammin. (Tässä työssä ohje tosin on painettuna kankaalle)


Kun kirjottavan alueen pistojen ensimmäiset osat ovat valmiit, teen alueen uudelleen viimeistelemällä piston "ristiksi".

Kun kirjottavan alueen (nenänpää ja silmät) kaikki pistot ovat valmiita, päättelen langan ja tässä tapauksessa vaihdan väriä:)

"Tavallisissa" ristipistoissa etenen täysin vastaavalla tavalla, tosin malli on silloin paperiversiona vieressä:



Lisähuomiona vielä, minulla ei ole harmainta aavistustakaan, mikä on oikeaoppinen tapa tehdä ristipistotöitä, mutta vuosien saatossa tämä on kehittynyt omaksi tavakseni tehdä näitä. Lankaa säästyy tällä tyylillä mielestäni enemmän ja kun pistojen alkuosat on tehty, voi lopputyön ajaksi heittää ohjeet nurkkaan ja seurata  vain oman työn jälkeä:) Työ on siis nopeampaa ja helpompaa!

Tyylejä on varmasti yhtä monta kuin tekijöitäkin, mutta toivottavasti Kisu ja muut kiinnostuneet saitte edes jonkunlaisen käsityksen, kuinka ristipistoja tehdään:)

Hyvää viikonloppua kaikille ja muistakaa, arvonta on edelleen käynnissä!
Palkinnon lupaan pitää salassa!:)

Terkuin,
Vilma

6 kommenttia:

  1. Se on täysin luvallista :) Ja lisäksi, jos lopputuloksena syntyy jotain noin mahtavaa, tulee sen olla jopa suositeltavaa! Aivan upea työ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä tietää! Ja Mikke, sanoit viimeksi, kuinka tilaisuuden tullen aiot kokeilla ristipistotöitä itsekin. Yllä löydät aika yksinkertaiset ohjeet, kuinka edetä! Jään odottelemaan tuloksia;)

      Poista
  2. Kiitos selventävistä kuvista!
    Tuo ystävänpäivän taulu on ihana!
    Terv. Kisu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olehyvä Kisu, toivottavasti näistä oli jotain hyötyä. Ps. nalletyyny valmistuu suunnitelmien mukaan ensi viikolla, jolloin näet, miltä silmät ja nenänpää näyttävät kokonaisuudessa:)

      Poista
  3. kätevännäköinen ohje pistoihin! Pitää kokeilla!

    VastaaPoista